Specialelever – et foredrag om det, der faktisk virker...

Ville du sætte dig op i et fly, der sidst var blevet serviceret af en automekaniker i stedet for en flymekaniker? De fleste vil sikkert som os sige nej, og hvorfor? Jo, fordi vi ved, at specielle opgaver kræver specielle egenskaber. Sådan er det også med elever i skolen. Derfor kræver inklusion af specialelever også inklusion af specialpædagogiske metoder!

Dem, vi kalder for specialelever eller elever med særlige udfordringer, kræver også noget særligt, som ligger ud over de generelle kompetencer hos lærere, pædagoger og andre, der arbejder professionelt med børn. Derfor har man uddannelser, efteruddannelser og kurser, som sigter på at forsyne veluddannede generalister med specialviden.

I dette inspirerende foredrag parkerer vi diskussionen om hvorvidt vi skal, kan og vil inkludere, og vender blikket mod lige præcis de metoder i specialpædagogikken, som kan anvendes i dagligdagen.

Vi stiller skarpt på, hvordan vi ud fra et neurologisk og pædagogisk perspektiv kan forstå og handle på de elever, der udfordrer os i dagligdagen – og som tvinger os til konstant at blive klogere på egen forståelse og praksis.

Inklusion handler i høj grad om, hvordan vi som professionelle er klædt på til opgaven og møder eleverne i vores hverdag. Vi skal være skibsføreren, som kan udstikke en kurs og følge den, men som også er i stand til at ændre kursen, hvis der er skær, isbjerge, stormvejr eller andre specielle forhold, som kan forhindre os i at nå rejsens mål.

Ved at forandre og udvikle os som lærere og pædagoger får vi de handlemuligheder, som sætter os i stand til at ændre kurs, når vi møder specielle udfordringer. Dermed bliver det også muligt at tro på og forvente samme forandring hos eleverne.

Foredraget giver dig nye handlemuligheder ved at forsyne dig med en bred vifte af praktisk værktøj, som kan bruges i hverdagen. Som altid bliver vores erfaringer og viden formidlet med en høj grad af humor og engagement.

​Reference

Observationsdelen af eleverne gav et godt fundament for supervisionen, da Johnny vidste hvilket barn vi talte om.

Johnny var vedholdende og holdt os fast på vores aftaler fra gang til gang. Der blev ikke fejet noget ind under tæppet. Var god til at styre supervisionerne, så det ikke bare blev snik snak og kom med konkrete arbejdsmetoder som vi kunne bruge i praksis.

Punch-lines fra personalet efter den pædagogiske dag:

​”Tydelighed – fortæller så budskabet kommer igennem”

”Godt overblik m.h.t. at ramme målgruppen med en særdeles professionel indføling”

”God til at justere sit indhold til målgruppen”

”Indblik og overblik iht. Målgruppen, indhold og tidsramme”

”Fik fyldt den pædagogiske rygsæk op med nye værktøjer”

Louise Berggreen

Afdelingsleder

Opholdsstedet/Skolen Gimle

​KONTAKT

Vi tilrettelægger og skræddersyr vores foredrag alt efter hvad du/I har brug for.


Vi tilbyder derfor at afholde et uforpligtigende møde gratis hvor vi sammen kan tilrettelægge foredraget.

Kontakt os og hør mere om foredraget eller lav en aftale.

Tlf.: 29 72 88 22
kontakt@konsulenthuset-braaby.dk 

Praktisk info​

Varighed

Mellem 2 til 5 timer, alt efter aftale.

Vi tilrettelægger og skræddersyer gerne vores foredrag efter hvad du/I har brug for.

Vi tilbyder derfor at afholde et uforpligtigende møde gratis hvor vi sammen kan tilrettelægge foredraget.

Sted

Hos jer eller i

Konsulenthuset Bråby

Torvet 19E, 1.sal

4600 Køge

Pris

Efter aftale

Foredragsholdere

Johnny Kristensen, Monica Nielsen og

Karin Maj-Britt Kehlet

Målgruppe

For alle der arbejder med inklusion